JURNAL JUTAWAN PELABURAN EMAS, PERAK , PELABURAN HARTANAH,ASB,TEKNIK KEBEBASAN KEWANGAN & TIPS
Pokli = Portfolio + Passive
Pencetus Evolusi Jutawan Emas & Perak di Malaysia
Mentor Kekayaan & Kejayaan

29 January 2010

Sistem Kewangan Islam- Tiada RIBA

Assalamualaikum w.b.t

Di pagi jumaat yg indah ini, alangkah seronok orang-orang di pantai timur...dapat bercuti dan menunaikan Solat Jumaat berjemaah. Dan masa yang sama bersama-sama keluarga...makan bersama...rehat bersama dan meluangkan masa cuti sambil pergi ke air terjun...ataupun ke Pantai.....memang bestttt......seronok

Teringat kenangan ketika zaman persekolahan dan masa di kampung halaman Kelantan & Terengganu.....saat ini berada di rumah dan dapat menikmati juadah masakan Ibu...memang best.....lauk ikan singgan + budu...meletopsss.....ahaks.......mesti tambah nasi 2 pinggan...lepas abis makan tunggu bersama-sama arwah abah nak pergi Solat Jumaat..........saat tu kalau dapat di ulang kembali memang best......tapi apakan daya.......kita tidak dapat undurkan masa...kalau dapat undurkan masa tobat banyak benda boleh dilakukan...

Kalau hari jumaat ini di Pantai Timur memang meriah...ibarat penghulu segala Hari....hari ini kita sama-sama bertemu sanak saudara sebab semua org cuti.......superb.....jumpa pak cik2 di kampung sambil berceloteh dan bergurau senda....best kan kenangan itu?

Ok...sambung balik pada tajuk asal....Sistem kewangan islam - tiada riba.....pokli mendapat panggilan semalam dari agen pokli di bangi yang memberitahu kalau semua orang......menggunakan Dinar dan Dirham sebagai matawang...sure sistem Riba boleh di hapuskan.......agen pokli pun tahu melalui pembeli-pembeli emas yang bagi tahu......wahh....rupa-rupanya...pembeli emas lagi bijak dari penjual emas...pembeli dan penyimpan emas ini adalah orang yang BERILMU dan BERPENDIDIKAN tinggi.....mereka bukan saja-saja memiliki dinar untuk simpanan ...malah mempunyai tujuan yang murni untuk memartabatkan Sistem Kewangan Islam.........bagaimana dinar berfungsi ni yer?


Sebagai contoh....katanya.....Ahmad Nabil(bukan nama sebenar) meminjam Wang dari Saudara Ridzuan(Nama Sebenar....kekekeke)........sebanyak 10 Dinar......tapi Ahmad Nabil membayar secara berjadual sebanyak 1 Dinar 1 Bulan kepada Saudara Ridzuan........adakah Ahmad Nabil akan terlibat dengan RIBA???? jawapannya adalah TIDAK....sebab apa?......sebab bila Ahmad Nabil Pinjam 10 Dinar....tetap bayar 10 dinar jugak...walaupun Jangka masa yang 10 bulan purnama....dalam konteks ini tiada pihak yang akan teraniaya.....sebab pinjaman di ganti dengan pinjaman tanpa ada apa-apa IMBUHAN....atau CAJ.....
wow...hebat sungguh sistem ini........sebab tu ALLAH taala MAHA Mengetahui dan Maha Bijaksana....

Kalau Sistem Kewangan Islam ini di laksanakan di Malaysia camna???
yela katakan saya membeli sebijik kereta Proton Saga BLM....warna putih...keluaran tempatan dengan harga Dinar......contohnya harga sekarang adalah RM40 ribu....bersamaan dengan 73 Dinar.......so pembeli telah membuat AKAD dan bersetuju membayar balik kepada Peminjam sebanyak 1 Dinar 1 Bulan selama 73 bulan purnama.....:) adakah ke dua-dua pihak ada yang teraniaya?semestinya tidak....bagaimana kalau dlm masa 1 tahun harga dinar naik???? itulah keuntungan yang diterima oleh BANK PEMBERI hutang....

so cuba kita lihat senario yang diceritakan di atas? tiada sesiapa yang akan teraniaya......kan??? walaupun Ahmad Nabil membayar hutangnya kepada Ridzuan dalam tempoh 10 bulan.....1 Dinar 1 bulan....mereka happy......Ridzuan happy sebab Dinar emas yang di pinjam naik harga.......Ahmad Nabil membayar tanpa ada RIBA? wow...sungguh hebat Sistem Kewangan Islam ini......sebab tu la di Akhir Zaman manusia akan kembali kepada Sistem Kewangan Islam dan salah satu tanda-tanda Hari Kiamat adalah Ramai orang Islam akan Kaya dan mula menggunakan Emas dan Perak sebagai jual beli.....


Oleh itu......kalau kita mulakan menyimpan dinar untuk diri sendiri dahulu ......dan untuk simpanan keluarga....alangkah lebih bagus dan aman dunia ini.....kita pun tak terlibat dengan RIBA......apabila pokli terlibat dengan Emas & Perak ini....barulah Faham dan Mengerti apa maksud yang tersirat yang cuba di sampaikan oleh ALLAH s.w.t........kenapa orang yang memiliki EMAS dan PERAK kena bayar Zakat???? Kenapa orang Perniagaan, Pertanian, Penternakan di kehendaki membayar zakat..........cuba anda pikir dan tanya pakar-pakar Agama kenapa Allah mensyariatkan kita menunaikan zakat dan menyucikan Harta kita ? walaupun kita membayar zakat...tetap kita Makin Kaya??? Tepuk Dada Tanya Iman......


Sekian,

Ingat Emas Ingat Pokli

5 Komen:

student January 29, 2010 at 3:21 PM  

apabila emas dan dinar jdi duit dan wang fliat ditinggalkan, insyaALLAH dunia lebih aman

Azman/Jeman January 29, 2010 at 9:39 PM  

haaaa.....ini macam la pokli....bagus2 bagus bagus bagus

Pokli.com January 30, 2010 at 2:09 AM  

terima kasih daun keladi...bila nak beli emas lagi...kekekekke

The Man With No Name January 30, 2010 at 8:47 AM  

Menyesal pinjam PTPTN. Sekarang sudah kena riba sebanyak RM10,000!

The GoldBankers February 8, 2010 at 8:17 PM  

pokli,pinjam artikel buleh???hehehe

There was an error in this gadget

Kata-kata hikmah

PROF.DR HAMKA,

“PELUANG YANG BESAR ITU DATANG SECARA TIBA-TIBA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG DISAAT KITA KESEMPITAN ATAU KESUSAHAN. NILAILAH PELUANG ITU DENGAN SECARA BIJAKSANA. REBUTLAH PELUANG YANG BESAR ITU, KERANA PELUANG YANG BESAR ITU BOLEH BERLALU DENGAN TIBA-TIBA. JANGAN JADIKAN SERIBU ALASAN UNTUK TIDAK MEREBUT PELUANG YANG BESAR ITU!”

T. Harv Eker
"Kenapa orang itu kaya? Kenapa orang itu miskin? Semuanya bersangkut paut dengan minda"

$ I'm Excellent Money Manager $
$ I Pay My Self First $
$ I Put My Money Into My Financial Freedom Fund Every Day $
$ My Money Work Hard For Me & Make More & More Money $
$ I Earn Enough Pasive Income To Pay My Desired Lifestyle $
$ I am Financial Free,I Work Because I Choose To,Not Because I Have To $
$ My Part Time Business is Managing & Investing My Money & Creating Passive Income Streams $
$ I Create My Life,I Create The Exact Amount Of My Financial Success $
$ I Play The Money Game to Win,My Intention Is TO Create Wealth & Abudance $
$ I Admire & Model Rich & Successful People $
$ I Belieave Money Is Important,Money Is Freedom & Money Makes Life More Enjoyable $
$ I Get Rich Doing What I Love $
$ I Deserve To Be Rich Because I Add Value To Other People's Lives $
$ I Am A Generous Giver & An Excellent Receiver $
$ I Am Truly Grateful For All The Money I Have Now
Lucrative Opportunities Always Come My Way $
$ My Capacity To Earn, Hold & Grow Money Expands Day By Day $

I Am Retire Rich & Retire Young NOW

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP