JURNAL JUTAWAN PELABURAN EMAS, PERAK , PELABURAN HARTANAH,ASB,TEKNIK KEBEBASAN KEWANGAN & TIPS
Pokli = Portfolio + Passive
Pencetus Evolusi Jutawan Emas & Perak di Malaysia
Mentor Kekayaan & Kejayaan

17 September 2017

Bagaimana nak cari Rezeki Yang Berkat

Assalamualaikum wbt.

terima kasih pembaca blog yang sudi singgah blog pokli....tujuan utama blog adalah untuk berkongsi ilmu dan memberi manafaat kepada semua pembaca2 yang mencari dan dahagakan ilmu yg bermanafaat...saya pun bila nak cari ilmu akan berkelana mencari guru dan sifu..invest sedikit masa dan tenaga.... kewangan.....serata dunia...nak cari ilmu yang baik dan boleh dimanafaatkan

pada 15 sept 2017 berkesempatan mencuba pengangkutan awam ETS di malaysia.....jadi viral & trend bagi orang2 pantai barat nak ke hujung utara tanah naik ets selama 4-5 jam je...jadi saya berkesempatan nak cuba pengankutan awam yg efektif ini berkunjung ke kedah...

ada member cakap sejuk naik ets ni..tapi den malas nak pakai baju sejuk sebab lemak tebal nak cover kesejukkan tu....hehhehehee

tujuan berkelana adalah mencari ILMU yang boleh dikongsi untuk tuan2 dan puan2
harap bersabar membaca dan amalkan ilmu yang akan di kongsi


apabila travel lebih kurang 6 jam dari seremban...saya pun sampai ke alor setar.......tujuan utama adalah ke kuala nerang utk ke majlis perkahwinan anak saudara isteri dan jumpa dengan ulama tersohor di kuala nerang iaitu pok su mid....atau nama glamer beliau Tok Wali Haji Hamid Bukit Tembaga Kuala Nerang
perjalanan selama 6 jam dalam ETS tak terasa sebab kita boleh jalan2 ke setiap gerabak....solat di surau...dan pergi toilet.......kalau lapar boleh rasa keenakan makanan tempatan di gerabak C....ada kantin...atau nama glamer....Bistro....hehehehe
kat kantin ada jual pelbagai jenis makanan dan minuman.....tapi harga standard dalam transport ni mahal skit sbb kena byr kos operasi dan gaji stafff.... hehehe mcm makan dalam kapal terbang...tapi sedapp...ada seorang agent pokli kata......brahim yg bekalkan makanan utk ETS
ok......citer pasal makanan....baru saya teringat.....bagaimana nak cari rezeki yang berkat dan mencukupi....ramai orang dikalangan kita yang bekerja siang malam membanting tulang mencari rezeki...tapi...tak pernah2 cukup...tak pernah2 berkat....mana pergi hilangnya rezeki yg mereka cari selama ini.....huhuhuhuhu....jadi saya pun pergi mencari seorang ulama di kuala nerang bertanya pasal ini dan meminta ilmu bagaimana untuk merasakan rezeki yang sentiasa dapat tu rezeki yg berkat dan cukup

ini adalah wajah tok wali hj hamid...antara orang yang banyak ilmu2 agama dan mmg terrer dgn kitab2 dan kalam Allah Al Quran...pada sapa yang nak ilmu boleh datang berjumpa beliau......banyak ilmu yg boleh di kutip apabila berjumpa dgn beliau......

pada lawatan pertama saya di kuala nerang awal tahun 2017 saya dapat banyak ilmu dan saya amalkan...insha allah...antara ilmu pok su bagi suruh istiqmah letak Allah di hadapan kita apabila menjalan2 apa2 urusniaga dalam perniagaan kita......kerana dalam banyak2 Qalam Allah.....ada 6,666 ayat......ada 25 huruf...semua huruf2 adalah bengkang bengkok....tapi ada satu huruf yang betul dan luruh adalah huruf Alif....sbb tu alif jadi nombor satu....letak kat depan2 sekali.......dalam ilmu2 ini....ambil alif sebagai Allah.......sebagai panduan kita meletakkan Allah dalam segala apa ilmu yg kita ada...contoh...kita simpan emas banyak2 kerana Allah....lepas ni....cukup haul....85gram ke atas...boleh kita keluarkan zakat daripada simpanan kita tu...begitu juga perbanyakkan sedekah untuk mendapat lebih banyak peluang peluang dalam pelaburan dan perniagaan yg kita buat...
kunjungan saya kali kedua.....pak su bagi ilmu bagaimana nak rasai rezeki yang kita dapat tu berkat....terus beliau suruh saya buka Quran dan baca ayat Al Isra' ayat 1


سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

wow....dapat ayat ini saya pun kena kaji hadam...cari ustaz dan guru utk tafsifkan maksud....tersirat dan tersurat...tapi apa yg saya perasan...key word.....masjid Al Aqsa...antara destinasi yang saya akan pergi selepas ini....insha Allah jika diizinNya saya nak berkelana ke bumi palastin....nak belajar ilmu2 di sana....masjid al aqsa yang menjadi kiblat pertama orang ISLAM......


tapi apa kaitan dengan rezeki yang berkat........tapi saya nampak dalam 1 malam....rasulullah apabila di israk & mikraj memulakan perjalanan jauh dalam 1 malam....masa pendek.....tapi sampai......berkah....ajaib....wowowoo...dgn IzinNya semua boleh berlaku...poksu mid ada sebut pada duit DINAR...1000...pastu 1 dinar........wowowowo.......insha allah saya akan terjemahkan dan amalkan ....dalam ni ada cerita pasal Solat..... nak rezeki berkat kena Solat....jgn tinggalkan solat.....


nak best lagi....solat awal waktu......nak best lagi berjemaah dan dapat pahala 27..........ya allah...semoga ilmu ini saya dan anda amalkan........insha Allah apabila anda cukup solat 5 waktu.....awal waktu.......kita akan rasa ajaibnya rezeki itu berkat......walaupun sikit....walaupun 1 dinar...tapi mencukupi...
wallahua' lam

semoga mendapat ilmu bermanafaat
ada kesempatan lagi saya akan kongsi ilmu lain
antaranya bagaiman nak kusyuk dalam solat......


Read more...

13 September 2017

3 Rahsia Menjadi Kaya

Assalamualaikum w.b.t


Terima kasih sudi singgah ke blog pokli.....kesempatan ini saya nak kongsi rahsia iaitu ilmu yang dikongsi oleh Ustaz Ebit Liew...antara ustaz yg banyak memberi motivasi dan memberi hati yg keras menjadi lembut.....insha Allah....pertolongan Allah dalam kehidupan kita menjadikan setiap amalan yang kita ...boleh amalkan ilmu ini untuk menjadi kaya...kaya milik Allah...kita minta dengan DIA

ramai yang nak jadi kaya kan?
ada emas banyak?
ada rumah banyak?
ada akaun asb penuh?
selalu bercuti keseluruh dunia?
pergi mekah dan madinah?
jalan...tidur...makan....mesti ramai nak kan? 
financial freedom?
hati yang tenang?
tanpa risau kekayaan di dunia?



ni antara ilmu yg saya nak recharge dan dokumenkan dari amalan yang dilakukan setiap hari

Semoga menjadi ilmu yang dimanafaatkan kepada anda
sebagai rezeki dan bekalan di akhirat kelak
Kaya sebenarnya di HATI ini...

antara amalan kekayaan oleh Allah ini adalah

Setiap hari amalkan baca

1. Amalan Pertama (3x pagi & petang)

Allahumakfini bi halalika ‘an haramika wa aghnini bi fadlika ‘aman siwak, 

“Ya Allah! Cukupkanlah bagiku rizki yg halal dariMu, jauhkanlah aku dari rizki yg Engkau haramkan. Dan berikanlah aku kekayaan dengan anugerahMu bukan selainMu (HR. Tirmidzi)

 Mengapa kita disuruh mencari rezeki yang halal ?
Supaya mendapat keberkahan dalam hidup kita. Sehingga apa yang kita makan, minum, pakai diberkahi Allah SWT. Kalau semuanya di berkahi maka kita akan mendapatkan kebahagiaan didunia dan diakhirat. Kerana tujuan hidup seorang muslim tidak hanya bahagia didunia tetapi juga bahagia diakhirat. Inilah yang membezakan kita dengan umat yang lain.
Contoh rezki yang diberkati adalah berapapun rezki yang kita terima banyak ataupun sedikit kita merasa puas dan boleh mensyukurinya. Maka dari sisi ini akan dilahirkan kebahagiaan hidup didunia dan di akhriat kelak.

REZEKI YANG HALAL,  SUMBER KEBAHAGIAAN. Minta dengan Allah agar mendapat rezeki yang HALAL. Jangan menipu, makan rasuah, kurang timbangan, khilaf


2. AMALAN KEDUA ( selepas solat 5 waktu)


الّلهُمَّ إِنِّى أَعُوْذُبِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَ أَعُوْذُبِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَ أَعُوْذُبِكَ مِنَ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَ أَعُوْذُبِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرّجَالِ

ALLAHUMMA INNI A’UDZUBIKA MINAL HAMMI WAL HAZAN, WA A’UDZUBIKA MINAL ‘AJZI WAL KASALI, WA A’UDZUBIKA MINAL JUBNI WAL BUKHLI, WA A’UDZUBIKA MIN GHLABATID DAYNI WA QAHRIR RIJAAL

Ertinya : “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari kesusahan dan kedukaan, aku berlindung kepada-Mu dari lemah dan malas, aku berlindung kepada-Mu dari takut (miskin) dan kikir, aku berlindung kepada-Mu dari banyaknya hutang dan paksaan orang-orang”

Disamping doa tersebut di atas, tambahkan  bacaan ini setiap solat sunnah fajr/qabliyah subuh (2 rakaat sebelum sholat fardhu subuh) ;

SUBHANALLAH WA BIHAMDI, SUBHANALLAH AL-AZHIM, ASTAGFIRULLAH 100x

(Maha Suci Allah dengan segala puji-Nya, Maha Suci Allah Yang Maha Agung, aku memohon ampunan-Mu)

Kemudian tangan kanan memegang dada sebelah kiri (jantung), dengan membaca

YAA FATTAH YAA RAZZAQ 70x

(Yang Maha Pembuka, Yang Maha Pemberi Rezeki)

Itulah doa dan amalan untuk lunas hutang dan rejeki lancar deras mengalir. Akan lebih afdhol jika anda imbangi dengan sedekah semampunya. 

kita cuma perlu pertolongan Allah sahaja...yakin perkara ini....


3. surah at taubah - ayat 128 & 129 - 7x pagi & petang.



Bacaan Rumi : Laqad ja akum rasulun min anfusikum 'azizun 'aalaihi maa 'anittum harisun 'alaikum bil-mu' minina ra uufur rahimFain tawallau faqul hasbiyallahu la ilaha illa hu(wa) 'alaihi tawakkaltu wa huwa rabbul- 'arsyi 'azim (128, 129 At-Taubah)

Terjemahannya : Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman. 

Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, kepada-Nya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai 'Arasy yang besar."
RAHSIA & FADILATNYA SURAH AT-TAUBAH :-

1. Membaca Surah At Taubah akan terselamat dari kemunafiqan dan akan mencapai hakikat iman.

2. Barangsiapa membaca ayat 111 dari surah At Taubah, di kedai atau di tempat perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu.

3. Barangsiapa yang setiap harinya membaca dua ayat yang akhir dari surah At Taubah iaitu ayat 128 & 129 sebanyak 7 kali ulang sesudah solat fardu, atau sekurang-kurangnya selepas solat Subuh dan Maghrib, maka :-

       a. Jika dia seorang yang lemah, maka akan menjadi kuat       
       b. Jika dia seorang yang hina, maka akan menjadi seorang yang mulia            
       c. Jika dia seorang yang kalah, maka akan segera mendapatkan pertolongan       
       d. Jika dia seorang yang berkesempitan, maka akan mendapat kelapangan       
       e. Terhindar dari sihir.     
       f. Jika dia seorang yang berada dalam kesusahan, maka akan hilang kesusahannya     
       g. Jika dia seorang yang sulit dalam penghidupan, maka akan segera mendapat kelapangan kehidupan.       
       h. Jika dia seorang yang berhutang, maka akan segera dapat melangsaikan hutang-hutangnya.       
       
Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: "Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.” Riwayat al-Baihaqi

4. Ayat 128 – 129 hendaklah dibaca sekali setiap selesai melakukan solat fardhu, insyaAllah orang yang mengamalkannya akan memperolehi syafaat Rasulullah s.a.w. di hari perhitungan kelak.

5. Mengamalkan ayat 128 – 129 sangat baik kesannya untuk menolak sebarang penyakit.

6. Laits bin Sa’ad r.a. meriwayatkan: Ada seorang yang patah paha dalam satu kemalangan, mendapat mimpi seseorang menyuruhnya meletakkan jarinya di atas paha yang patah itu sambil membaca ayat 129 seratus kali. Setelah orang tersebut terbangun, dia melakukan sebagaimana yang dianjurkan mimpinya. Tidak berapa lama kemudian, dia merasakan pahanya yang patah itu sudah sembuh.

7. Ayat 129 adalah doa bertawakal kepada Allah SWT supaya mencukupkan keperluan diri dan keluarga. Amalkannya ayat ini dengan membacanya tujuh kali selepas Solat Subuh dan tujuh kali selepas Solat Maghrib dengan yakin bahawa Allah SWT sahaja yang dapat memberi pertolongan. InsyaAllah, Allah SWT akan mencukupkan segala urusan dunia dan akhiratnya.

8. Ayat 129 ini adalah ayat pendinding.

9. Ayat ini boleh memanjangkan usia dengan izin Allah jika dibaca secara berulang-ulang kali.

10. Jika dibaca tujuh kali setiap hari maka ia boleh memudahkan urusan dunia dan akhirat.

11. Jika dibaca pada pagi, ia boleh menjauhkan ancaman untuk hari itu, begitu juga jika dibaca pada waktu petang, boleh menghindarkan ancaman pada waktu malamnya. Insya-Allah.


amalan utk lembutkan hati...amalkan ini
banyakkan menangis
banyakkan rasa bersalah dalam diri sendiri (sesalan)
maafkan saya jika selalu jumpa orang


4.AMALAN KEEMPAT istifar 100x




Istighfar yang paling utama adalah mengucapkan
‘Astaghfirullahal’adzim, alladzi la ilaha illa huwal hayyul qoyyumu wa atubu ilaih’

(Aku meminta ampun pada Allah yang Maha Agung, tiada tuhan selain Dia yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri, dan aku bertaubat pada-Mu).


Lalu nabi saw telah menjelaskan bahwa siapa yang membacanya,
"maka akan diampuni dosanya meski dosa itu berupa lari dari medan perang.”

(HR. Turmudzi, dengan sanad baik, dan disepakati oleh adz-Dzahabi).


"Subhanallah, Walhamdulillah Walaa ilaha illallah Wallahu akbar Walaa haula Wala quwwata illa billahil aliyil aziem."
(HR Muslim)


Salah Satu Doa Yang Sering Dibaca Nabi Muhammad Saw. 

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ وَ عَلَى طَاعَتِكَ

YAA MUQALLIBAL QULUUB, TSABBIT QALBII 'ALAA DIINIKA WA ‘ALAA THOO'ATHIK.
Artinya : Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu dan di atas ketaatan kepada-Mu.


Semoga saya dan anda dapat manafaatkan ilmu ini


semoga kaya dan berjaya

dunia dan akhirat


Read more...
There was an error in this gadget

Kata-kata hikmah

PROF.DR HAMKA,

“PELUANG YANG BESAR ITU DATANG SECARA TIBA-TIBA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG DISAAT KITA KESEMPITAN ATAU KESUSAHAN. NILAILAH PELUANG ITU DENGAN SECARA BIJAKSANA. REBUTLAH PELUANG YANG BESAR ITU, KERANA PELUANG YANG BESAR ITU BOLEH BERLALU DENGAN TIBA-TIBA. JANGAN JADIKAN SERIBU ALASAN UNTUK TIDAK MEREBUT PELUANG YANG BESAR ITU!”

T. Harv Eker
"Kenapa orang itu kaya? Kenapa orang itu miskin? Semuanya bersangkut paut dengan minda"

$ I'm Excellent Money Manager $
$ I Pay My Self First $
$ I Put My Money Into My Financial Freedom Fund Every Day $
$ My Money Work Hard For Me & Make More & More Money $
$ I Earn Enough Pasive Income To Pay My Desired Lifestyle $
$ I am Financial Free,I Work Because I Choose To,Not Because I Have To $
$ My Part Time Business is Managing & Investing My Money & Creating Passive Income Streams $
$ I Create My Life,I Create The Exact Amount Of My Financial Success $
$ I Play The Money Game to Win,My Intention Is TO Create Wealth & Abudance $
$ I Admire & Model Rich & Successful People $
$ I Belieave Money Is Important,Money Is Freedom & Money Makes Life More Enjoyable $
$ I Get Rich Doing What I Love $
$ I Deserve To Be Rich Because I Add Value To Other People's Lives $
$ I Am A Generous Giver & An Excellent Receiver $
$ I Am Truly Grateful For All The Money I Have Now
Lucrative Opportunities Always Come My Way $
$ My Capacity To Earn, Hold & Grow Money Expands Day By Day $

I Am Retire Rich & Retire Young NOW

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP