JURNAL JUTAWAN PELABURAN EMAS, PERAK , PELABURAN HARTANAH,ASB,TEKNIK KEBEBASAN KEWANGAN & TIPS
Pokli = Portfolio + Passive
Pencetus Evolusi Jutawan Emas & Perak di Malaysia
Mentor Kekayaan & Kejayaan

12 April 2020

Good Debt vs Bad Debt

Pernah belajar Pasal Hutang?

Hutang Baik dan Hutang Jahat...guru saya ada bab khas utk tajuk ini....Kenapa? Sebab dalam kamus pelajaran kewangan kepintaran kewangan (FQ) wajib belajar ilmu ni..kenapa...sebab ini adalah duit keluar masuk....dalam pelajaran ekonomi pun ada penghutang dan pemiutang..jadi....dalam pelajaran kita...especially pokli nak kongsi pasal hutang dan pinjaman.......tapi setelah #teampokli telah menjadikan Al Quran Panduan Hidup...kitab hijau....kitab tahannuts tu ....kita rujuk Agama Islam yang mulia untuk membimbing kita dalam urusan dunia ini.....kalau dulu pokli banyak refer kepada ilmu daripada sifu-sifu barat mengenai hutang jahat dan hutang baik ni..aduiihhh...maafkan saya....dangkal dengan panduan....mengagung-agungkan barat dalam ilmu....padahal Islam pun ajar banyak pasal ini.....


kita tengok apa quran ajar kita tentang "hutang" tapi sebelum itu pokli nak share tips macam mana nak cari ilmu ni dalam Al-Quran....saya menggunakan apps "Quran Melayu"....anda boleh masuk google play...apps store cari Quran Melayu.....download


kalau search cari logo ini...dan install dalam hp, tab, ipad.....senang nak refer apabila kita menggunakan telefon sebagai rujukan cepat dan laju...tapi guru saya pesan kena ada Quran mushaf sebenar kat tangan untuk rujukan sebenar...disahkan oleh pihak berwajib dan diiktiraf oleh KDN........mengelakkan apps ni di manupulasi.....ok...dah install????


apabila masuk muka depan akan jumpa senarai surah....ada 114 surah...saya letak no surah sebagai singkatan QS......jadi kena hafal la mana-nama surah dan maksud dia...contoh...Al-Baqarah tu sapi betina...QS2.....Al Mulk QS67 - kerajaan...QS16 al nahl - lebah...QS 6 An-an'aam...binatang...best sebenarnya bila belajar ilmu2 quran....maklumla dah tua tua baru nak belajar...dulu masa muda2 cari ilmu dunia..ilmu kewangan...cari ilmu perniagaan.....cari ilmu marketing..ilmu fb..ilmu emas dan perak..ilmu hartanah.........tapi biasala kalau kita dah tua-tua pun tak pegang quran...guru saya kata nanti dah mati confirm tak pegang...nauzubillah...jadi kalau nak mati cepat2 pegang Quran....pegang untuk menjadikan amalan soleh kita di masa nak mati sakaratul maut nanti dapat membantu kita...ayat2 Quran di bibir je.....aamiin..doakan dipermudahkan semasa sakaratul maut nanti kita sama2 mendapat mati dalam husnu khotimah..

ok boleh start baca quran dalam apps ini terutama ketika berada di mana mana....senang sekejap je bila nak tahahannuts quran senang nak cari ayat.....contoh selalu kita hafal nombor surah..... 1 - 114 tu sebab itu adalah Surah utama...jadi......no surah diikuti dengan ayat ayat......saya selalu mulakan baca quran dengan 2:32....jadi buka surah ke 2...ayat 32.....apa dia tulis....


A032
Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana".


amalkan doa....ayat quran 2:32 ini sebagai panduan untuk belajar al quran......tapi sebelum tu jgn lupa istigfar, al fatihah ,sahadah , selawat......dan baca doa ni 2:32

ok sambung balik cerita pasal hutang.....dalam apps ni ada carian..... kita boleh cari perkataan ikut kepada apa yang kita nak....contoh harini ilmu kita pasal hutang.......jadi saya pun search la pasal hutang

wow...syok betul boleh cari perkataan yang kita nak dalam quran.....kira macam indexing la......boleh cari la bab hutang kat sini..kita akan jumpa ada 4 surah cerita pasal hutang

jadi senang kita nak belajar dalam quran tentang ayat ini dalam bahasa melayu...jom kita buka dalam al baqarah ada 4 ayat pasal hutang ini....an- nisa ada 1 ayat dan at taubah ada 1 ayat....wowowowowo....quran dah 1400 tahun pun ulas ooo pasal hutang ini..korang ingat lepas ini apabila dah tahannuts quran...kena jadikan al quran sebagai panduan hidup....apa ayat yang di firmankan oleh Allah swt.......Allah yang berkata kata pada kita....sebab ini firman Allah..semua ayat2 ada benar dan kita sebagai manusia kena beriman dan percaya 100% pada ayat ini...jangan nak menafikan ayat quran ini...kalau menafikan jatuh keimanan kita....huhuhuhhuhuhuhu nauzibillah.....
ayat yg cerita pasal ini ada lah QS 2 baqarah 2:278, 2:280,2:282, 2:283...kita tgk tafsir ayat2 ini...QS 4 an nisaa ayat 4:11 dan 4:12.....QS 9 At Taubah ayat 9:60

A278
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman.

A280
Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).


A282
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. Dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.


A283
Dan jika kamu berada dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi hutang yang bertempoh), sedang kamu tidak mendapati jurutulis, maka hendaklah diadakan barang gadaian untuk dipegang (oleh orang yang memberi hutang). Kemudian kalau yang memberi hutang percaya kepada yang berhutang (dengan tidak payah bersurat, saksi dan barang gadaian), maka hendaklah orang (yang berhutang) yang dipercayai itu menyempurnakan bayaran hutang yang diamanahkan kepadanya, dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya. Dan janganlah kamu (wahai orang-orang yang menjadi saksi) menyembunyikan perkara yang dipersaksikan itu. dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.


A011
Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih dari dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga dari harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu. Dan bagi ibu bapa (si mati), tiap-tiap seorang dari keduanya: satu perenam dari harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak. Tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, sedang yang mewarisinya hanyalah kedua ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah satu pertiga. Kalau pula si mati itu mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya ialah satu perenam. (Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya. lbu-bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa di antaranya yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu (Pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu ialah) ketetapan dari Allah; sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

A012
Dan bagi kamu satu perdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isteri kamu jika mereka tidak mempunyai anak. Tetapi jika mereka mempunyai anak maka kamu beroleh satu perempat dari harta yang mereka tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang mereka wasiatkan dan sesudah dibayarkan hutangnya. Dan bagi mereka (isteri-isteri) pula satu perempat dari harta yang kamu tinggalkan, jika kamu tidak mempunyai anak. Tetapi kalau kamu mempunyai anak maka bahagian mereka (isteri-isteri kamu) ialah satu perlapan dari harta yang kamu tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang kamu wasiatkan, dan sesudah dibayarkan hutang kamu. Dan jika si mati yang diwarisi itu, lelaki atau perempuan, yang tidak meninggalkan anak atau bapa, dan ada meninggalkan seorang saudara lelaki (seibu) atau saudara perempuan (seibu) maka bagi tiap-tiap seorang dari keduanya ialah satu perenam. Kalau pula mereka (saudara-saudara yang seibu itu) lebih dari seorang, maka mereka bersekutu pada satu pertiga (dengan mendapat sama banyak lelaki dengan perempuan), sesudah ditunaikan wasiat yang diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya; wasiat-wasiat yang tersebut hendaknya tidak mendatangkan mudarat (kepada waris-waris). (Tiap-tiap satu hukum itu) ialah ketetapan dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Penyabar.

A060
Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

apabila kita baca ayat2 ni kita akan faham dan mengerti apa quran cerita pasal HUTANG.......huntang baik dan hutang jahat...kalau nak lebih faham kena cari guru...ustaz...alim ulama....yang kena tafsir ayat ini..berguru ...berjumpa dengan guru dan minta mereka tafsirkan maksud tersurat dan tersirat...sejarah......apa yang allah nak cerita pasal ayat2 ini....kalau kaedah tahannuts ni kita minta ALLAH ajar kita....walaupun kita kat rumah......Allah yang maha kuasa...maha bijaksana...maha mengetahui akan ajar kita.....ni adalah contoh2 persoalan yang kita nak tahu..kita cari dalam quran.......so FAHAM?? tak faham nanti boleh PM pokli..019-6645066


selesai bab hutang....macam mana nak cari hutang yang BAIK....hutang yang boleh menguntungkan pada kita...especially kita yang berniaga..yang melabur...macam mana nak buat?? hehehehe ada teknik carian dia...kena kaji al quran ini kena cari perkataan PINJAMAN......wowowowowo kata lawan Hutang adalan Pinjaman.....aikkkk apa tu......apa hutang dan pinjaman? Hutang VS Pinjaman..... ada beza ekkkkkk maksud.....apa kata kita jadikan Al Quran sebagai panduan hidup....apa Quran sebut pasal Pinjaman.......woowowowowowowowo...syokkkk yaaaaaa


dalam Quran ada 6 ayat pasal pinjaman.....pinjam....apa beza dengan hutang ekkk? pinjaman saya jumpa QS 2 al baqarah 2:245, QS 5- al ma'idah 5:12, Al -Hadid 57:11 dan 57:18...kita tgk ayat2 ni......

A245
Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.

A012
Dan demi sesungguhnya! Allah telah mengambil perjanjian setia Bani Israil (supaya mereka menjunjung perintahNya dan menjauhi laranganNya), dan Kami telah utuskan dari kalangan mereka dua belas ketua (untuk memimpin golongan masing-masing); dan Allah berfirman (kepada mereka): "Bahawa Aku adalah beserta kamu (memerhati segala-galanya). Demi sesungguhnya jika kamu dirikan sembahyang, serta kamu tunaikan zakat, dan kamu beriman dengan segala Rasul (utusanku) serta menolong bantu mereka (dalam menegakkan agama Allah), dan kamu pinjamkan Allah (dengan sedekah dan berbuat baik pada jalanNya) secara pinjaman yang baik (bukan kerana riak dan mencari keuntungan dunia), sudah tentu Aku akan ampunkan dosa-dosa kamu, dan Aku akan masukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Oleh itu, sesiapa yang kufur ingkar di antara kamu sesudah yang demikian, maka sesungguhnya sesatlah ia dari jalan yang betul"


A011
Siapakah orangnya yang mahu memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas) supaya Allah melipat-gandakan balasannya? Dan (selain itu) ia akan beroleh pahala yang besar!

A018
Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), akan digandakan balasannya (dengan berganda-ganda banyaknya), dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia.

jadi apabila kita baca quran cari pasal pinjaman kita akan jumpa ayat yang sangat berbeza maksud dari segi bahasa.......apa yang saya FAHAMI adalah..memberi pinjaman kerana Allah kita akan dapat libat ganda bantuan dari ALLAH SWT....wowowowowoowow kalau anda baca quran mesti akan nakkan keuntungan yang di janjikan oleh ALLAH ini.........lipat ganda....modal RM1000 hutang allah lipat ganda hinga berlipat lipat kali atau allah je tahu berapa kali lipat....bagi ALLAH la buat kerja dia...kita tak perlu fikir berapa kali....YAKIN.....AMALKAN  dan jadikan sebagai panduan hidup....sebab apa bank kaya raya? bank bagi pinjaman....koperasi...ar rahnu bagi pinjaman.......sebab tu bank kaya raya...jadi boleh guna ilmu ini yer...saya sedekahkan ilmu ini pada anda dan pahala saya sedekah kepada arwah yang dah meninggal dunia dan pahala kepada orang pernah saya zalimi......

jazakallahu khairan khatira

semoga anda kaya dan berjaya dua dunia
jadikan AL QURAN sebagai panduan hidup
HUTANG vs PINJAMAN
perbetulkan bahasa dan kefahaman anda akan dapat kejayaan luar biasa.. janji IKHLAS....baik.....mulia buat kerana ALLAH...niat beramal soleh...niat sedekah.....niat membantu buat kebaikan ...bukan mencari keuntungan dunia semata mata... nak berjaya di akhirat juga...


anda FAHAM...alhamdulillah Allah dah bagi kefahaman pada Akal kita....syukurlah...amalkan ilmu ini
dan arini pokli pun bagi pinjam ilmu ni pada anda agar memberi manafaat kepada anda yer.....tahniah...




Pejabat Urusan Pokli Baru di Seremban 2

 boleh WAZE : Wisma Pokli


Kata-kata hikmah

PROF.DR HAMKA,

“PELUANG YANG BESAR ITU DATANG SECARA TIBA-TIBA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG DISAAT KITA KESEMPITAN ATAU KESUSAHAN. NILAILAH PELUANG ITU DENGAN SECARA BIJAKSANA. REBUTLAH PELUANG YANG BESAR ITU, KERANA PELUANG YANG BESAR ITU BOLEH BERLALU DENGAN TIBA-TIBA. JANGAN JADIKAN SERIBU ALASAN UNTUK TIDAK MEREBUT PELUANG YANG BESAR ITU!”

T. Harv Eker
"Kenapa orang itu kaya? Kenapa orang itu miskin? Semuanya bersangkut paut dengan minda"

$ I'm Excellent Money Manager $
$ I Pay My Self First $
$ I Put My Money Into My Financial Freedom Fund Every Day $
$ My Money Work Hard For Me & Make More & More Money $
$ I Earn Enough Pasive Income To Pay My Desired Lifestyle $
$ I am Financial Free,I Work Because I Choose To,Not Because I Have To $
$ My Part Time Business is Managing & Investing My Money & Creating Passive Income Streams $
$ I Create My Life,I Create The Exact Amount Of My Financial Success $
$ I Play The Money Game to Win,My Intention Is TO Create Wealth & Abudance $
$ I Admire & Model Rich & Successful People $
$ I Belieave Money Is Important,Money Is Freedom & Money Makes Life More Enjoyable $
$ I Get Rich Doing What I Love $
$ I Deserve To Be Rich Because I Add Value To Other People's Lives $
$ I Am A Generous Giver & An Excellent Receiver $
$ I Am Truly Grateful For All The Money I Have Now
Lucrative Opportunities Always Come My Way $
$ My Capacity To Earn, Hold & Grow Money Expands Day By Day $

I Am Retire Rich & Retire Young NOW

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP